28. april 2008

Preorientering

Så var preorienteringsleiren over. Det var en kjempe helg, så utrolig mange kjekke folk!
Jeg og 3 andre fra Haugesund tok bussen bort til Stavanger og skulle møte de andre på togstasjonen. Vi kom litt før så vi vandra litt rundt Stavanger. En veldig ukjent by for meg, kunne jo ikke veien noen steder. Men ja, jeg har vært der før! Vi tok tog fra Stavanger til Sandnes og buss videre til avkjøringen til stedet vi skulle være. Midt ut på bondelandet, mildt sagt! Noen ble kjørt bort og vi andre litt mer "sporty" gikk. Fredagen gikk mer til å bli litt kjent, snakke og leike. Hele lørdagen satt vi i grupper og snakka om neste år, forventingene vi har, reglene til AFS og diverse. Det var faktisk veldig interresant, lærerikt og gøy, kjeda meg ikke en eneste gang! De sa også at det var vanlig å legge på seg under året, sånn 10-15 kg! "AFS; Another Fat Student" hahah, off! Alle lederne hadde vært utvekslingsstudenter selv, så det var morro å høre hvordan de hadde hatt det. I pausene hadde vi leker, grillet og snakka og vi avslutta kvelden med "Albatross" eller noe. Varte litt lenge men den øvelsen kommer til å sitte lenge. Det var om hvordan vi kan dømme andre kulturer før vi vet noe om den, noe som kan bli ganske aktuelt neste år. "It's not strange, just different!"Det var vertfall en spennende måte de gjorde det på, noe som var en tradisjon i AFS i mange år. Vi spilte også mafia, en lek jeg aldri har vært borti før! Vi lagte bakgrunnshistorier og så var det 3/4 stk som var mafia men ingen visste hvem. En person dødde hver natt og de som ble anklagt skulle ha forsvarstale, det var ganske morsomt å høre hva den enkelte fant på. Hvis mafiaen ikke ble tatt og drepte alle borgerne, vant mafiaen.

På søndagen vasket vi og lekte (ja, hele helgen gikk til leking) og vi som var igjen spilte mafia. Jeg likte bakgrunnshistorien min, en nekrofil gammel dame på 78 år som får div. leveringer på døren, siden hun har brukket hoftebeinet, fra DANN (det anonyme nekrofile nettverk). Så det så. Men vertfall, denne helgen var diggbar! Gleder meg til å treffe alle igjen på reorienteringen og høre hvordan de har hatt det! Det var fåtall som hadde fått vite vertsfamilie enda og flertall skulle til USA som vanlig. Hihi.
Denne helgen tror jeg var ganske bra for meg, for det gikk liksom litt opp for meg hva jeg begir meg ut på. Man må forvente noen nedturer og slikt, for det kommer det alltid til å være uansett. Vi skrev også brev til oss selv om forventingene våre, som vi skal lese når vi har kommet tilbake på reorientering. Det blir så spennende, selv om brevet mitt var utrolig teit. Jeg ble kjent med de som skal dra fra dette området (Rogaland), så blir litt gøy og ha kontakt med de og høre hvordan de har det gjennom neste år også. Kjekke folk hele gjengen!

Ingen kommentarer: