5. november 2008

Obama mama

Yeah, u go girl. 

Endelig tok amerikanerne til vett og la til side baade rasime og patriotisme. Verden er stolt. Ikke nok med at selveste Oprah broyt ut i taarer, med verdensledere sender private brev til den nye presidenten. Saa bare 76 dager igjen av bush regime. Hurraaa. 
Republikanerne er triste, de paa skolen hang med hodet i hele dag. Men gleder seg til neste valg da de skal stemme for Palin. Har utrolig nok ikke veart saa mye snakk om det i dag paa skolen. Bare i gouvt. klassen. Merkelige folk. 

Tror ogsaa det er paa tide aa skrive litt om skolesystemet her. Jeg synest ikke noe om det, men, men. Gjennom hele High School kan de velge hvilke klasser de skal ta, men har en klasse de maa ta hvert og og klasser de maa taa for aa graduate. Karakterene de bruker er ikke A, B, C osv, men poeng. F.eks. faar du 5 av 10 rette paa en prove, stryker du. Faar det er bare 50 poeng. Paa min skole maa du minst ha 65 poeng faar aa ikke stryke, men det varierer fra skole til skole. Tror 60 poeng er vanligst. Det er naa helt kokko naar du faar 6 av 10 rette og stryker. Og provene.. hehehe. Det er ikke samme prover som vi har i Norge vertfall. Det er multiple choices. Du skal bare krysse ut hva som er rett, ingenting du skriver selv. Kanskje noen short answer greier, men ingen lange sporsmal. Saa hver prove er bare en quiz. Hvis du ikke vet noenting, kan du bare stryke ut hva som hores rett ut. Det er ogsaa 4 semestere. Hvert nytt semester starter du paa ny karakter, saa hvis du stryker i et fag har du ny sjangse i neste semester. Og i slutten av semesteret sender lererene brev hjem med karakterer fra semesteret. Og ikke minst i midten av semesteret en progress report. 

Skolen er ogsaa endel strengere. Foles ut som et fengsel noen ganger etter min mening. Du kan ikke gaa noe sted (ikke paa do engang) uten hall pass, altsaa ha leareren til aa signere deg ut fra klassen. Saa til og med i lunchen og i study hall faar du versego bli der du er. Det er heller ikke snakk om aa forlate campusen. Det er bare seniorene som kan forlate skolen tidligere hvis de ikke har klasse i slutten av dagen, eller komme inn senere hvis de ikke har klasse i begynnelsen av dagen. 

Klassene er bygget opp slik at du har samme timeplan annen hver dag. For eksempel paa min timeplan pa A-C-E dager har jeg Med Tech (80min), Film as lit (80min), lunch(40min), Child develop.(80min) og Us history (80min). Dette er dagen min annen hver dag. Saa D-E-F dagene har jeg Participation in Government(80min), Study hall (80min), Med Tech(40min), lunch(40min) og Intermediate Algebra (80min). Men F-dagene har jeg ikke med tech, men study hall. Ikke spor hvorfor for det vet jeg ikke. Saa ukene virker veldig lange ettersom du har samme dager hele uken. Og paa skolen min maa alle ha gym. Der kan du velge aa veare i A-gruppen, B-gruppen eller C-gruppen. A-gruppen (som jeg er i) er den gruppen de mest atletiske er i. C-gruppen gjoer ingenting, og B-gruppen er midt i mellom. Men jeg gjoer nesten ingenting i A gruppen heller, saa gym er bare en vits her. Man maa jogge 4 minutter (alle gaar), saa har vi en eller annen sport slik som am.fotball eller volleyball faar resten av tiden. Ikke noe slit, ser lite vits i aa skifte til dette annen hver dag. Og saa har jeg ny timeplan etter jul, naar det tredje semesteret begynner. Men gym er fortsatt paa timeplanen, haha. 

Lunsjen er et kapittel for seg selv. De har dagens lunsj (ja, slik som paa film) der de sier hva det er hver morgen. Slikt som pasta, pizzza, kylling, taco, etc. De har alltid en salat bar som jeg alltid kjoper, og du kan kjope snop aa kaker i en annen bod. Saa er det shack baren (snack baren) der de selger ekkel junk food. French Fries, som bare dingler med fett i, ekle burgere og diverse. Hvis du er i Cafeteria B i study hall om morningen kan du ogsaa kjope frokost (men bare om du er der, teit). Jeg er der hver D-E-F dag saa jeg pleier aa kjope meg en bagel for en dollar. Skolelunsjen koster 2.25 dollar saa det er ikke searlig dyrt. 

Hver morgen har vi ogsaa Homeroom. Det vil si at du maa mote opp i et rom som du blir utdelt i begynnelsen av aaret. Tror det er fordi daa kan learerene skrive opp hvem som er der den dagen. De sier ogsaa "the pledge" hver morgen, hvor vi maa reise oss med haanden paa hjertet mens fyren paa hoytaleren sier det "god bless america" tullet. Og saa horer vi paa annonsene paa hoytalene, hvis noe skjer og hva lunsjen er den dagen. Saa gaar vi til klassene. 

Skolen begynner grytidlig her ogsaa. Og siden jeg bor langt ut i bushen maa jeg staa opp foer 6 hver morgen faar aa veare klar til at McKenzie eller Michelle henter meg. Har ikke tatt bussen enda (thihi) og det er jeg glad for for den gaar 6.50. Saa daa maaa jeg staa ute i kulden fra kvart paa 6 om morningen og vente. De henter meg som regel rundt omkring 7. Skolen begynner halv 8... Og slutter 14.11. Det er vanlig aa bli paa skolen faar aa faa hjelp av learerene(helt til 14:50). Og all trening er 15:15. Saa jeg er uendelig glad naa som jeg kan dra hjem 14:11 hver dag. Deilig aa slippe aa veare paa skolen i 12 timer. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Herregud for ein dag! (den siste du meinte) Det va jo heilt ekstremt, pluss trening i tillegg, eg tror eg hadde daua! Men kult å oppleva den lunsjen da, se ko ekkel an e i virkeligheten og:p hehe! Du kan gleda deg te du komme hjem då, kan sova heilt te kl 7- halv 8:) haha! Kosa deg videre<3